Pilates Pre & Post Natal

Pilates pre-natal este unul dintre cele mai potrivite moduri de a face sport în timpul sarcinii. Practicarea metodei Pilates la saltea și/sau la aparate, poate ajuta sănătații fizice și mentale. Deoarece exercițiile de Pilates se concentrează pe creșterea stabilității si fortificarea întregului corp, poate preveni apariția durerilor articulare. În plus, în Pilates există un focus pe îmbunătățirea posturii, aliniament și conștientizarea corpului, lucruri de care au nevoie viitoarele mamici.

Sunt însărcinată – pot face Pilates?

Primul lucru pe care trebuie să îl faci pentru a începe orele de Pilates pre-natal, este să ceri recomandarea scrisă a medicului obstetrician. Daca în primul trimestru sarcina este normală, pe parcurs pot apărea tot felul de situații neprevăzute. Medicul este cel care va monitoriza evoluția sarcinii și tot ce îți va spune va trebui să comunici antrenorului tau.

În al doilea rând, trebuie să cauți un instructor de Pilates specializat în cursuri pre-natale. Acesta îți va pune întrebări despre evoluția sarcinii și, în funcție de fiecare situație apărută, va modifica exercițiile de Pilates corespunzător.

Există și condiții care trebuie identificate de la început: hipertensiune, sarcină cu gemeni, mame geriatrice, mame cu antecedente de pierderi de sarcină, etc., și care pot face Pilates dar exercițiile for fi modificate corespunzător chiar din primul trimestru.

Trimestrul 1

În principiu, în această perioadă practică nu se modifică radical, în sensul în care se va continua antrenamentul la același nivel de înainte de sarcină. Se vor evita totuși antrenamentele lungi sau în forță și se va evita supra-încălzirea corpului, acesta nu trebuie să depășească temperatura de 38 de grade.

Ca program: se introduc exercițiile Kegel, se practică exerciții care stabilizează centura pelviană și planșeul pelvian, spatele. Exercițiile abdominale obișnuite în Pilates se înlocuiesc cu exerciții care întăresc mușchii abdominali de profunzime care oferă stabilitate corpului.

Perioada de sarcină este probabil cea mai frumoasă perioada din viața unei femei, timp în care gravida se conectează cu noua ființă ce apare în corpul ei, o perioada de liniște, calm și echilibru fizic și mental care vor fi transmise către copil. Nu este momentul de a forța organismul, de a participa la concursuri sportive sau de a bate recorduri!

Trimestrul 2

Este perioada în care viitoarele mămici se simt cel mai bine, acum au scapat de stările de vomă din primul trimestru și au mai multă energie.

Însă, centrul lor de greutate s-a schimbat, iar creșterea nivelului anumitor hormoni în corp face ca ligamentele să devină mai moi și articulațiile să devină instabile, în special simfiza pubiană și articulația sacro-iliacă.

După ce află care este poziția placentei și daca există diastasis, antrenorul de Pilates continuă modificarea exercițiilor, cu evitarea exercițiilor ce includ flexii adânci și hiperextensii, precum și a exercițiilor ce implică o anumită mișcare a mușchilor oblici.

Datorită faptului că greutatea uterului a crescut și provoacă presiune asupra venei cave inferioare, se evită sau se modifică exercițiile din poziția decubit dorsal. Tot datorită creșterii uterului în volum se evită și exercițiile din decubit ventral.

Trimestrul 3

Schimbările hormonale, creșterea în greutate, creșterea ritmului cardiac necesită si schimbarea programului de exerciții Pilates. Se vor face mai multe exerciții ușoare, de respirație și de streching. Se vor evita multe exerciții într-o singură poziție și se vor folosi multe props-uri.

Post- natal

Perioada de recuperare post-natală diferă la fiecare femeie în parte. Practicarea exercțtiilor de Pilates ajută la ameliorarea simptomelor care post apărea după naștere: diastasis recti, incontinență urinară, dureri de spate, de stomac, etc.

De știut ca post-partum, până la terminarea alăptării naturale, mamele sunt considerate osteopenice și vor avea în program exerciții de acest tip.

La recomandarea scrisă a doctorului se poate începe practica Pilates. Primele exerciții vor fi de întărire a planșeului pelvian și se pot face din primele zile după naștere în confortul și siguranța de acasă.

Mamele care au născut natural, pot reveni în studioul de Pilates după 6-8 saptămâni, iar cele care au născut prin cezariană, după o perioadă de 8-10 săptămâni. Există programe specifice atât pentru ambele tipuri de naștere, pentru proaspetele mame care au diastasis recti sau diastază a simfizei pubiene, ce conțin exercțtii de relaxare, reactivare, stabilizare și intărire musculară.

Vă așteptăm să încercați antrenamentele de pilates pre și post – natal, în cadrul studioului nostru!

Articol scris de Mirela Olarescu, instructor de pilates ce face parte din echipa Karuna Studio.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

X